Jean Baptiste Bourguignon d’Anville în Mémoire sur la nation
des “Getes et sur le pontife adoré chez cette nation” din 1759 susținea
că Zamolxe era un profet divinizat, nicidecum un sclav al lui Pitagora,
iar muntele sacru al profetului, Kogaionon, s-ar fi aflat în Carpații
Moldovei, în regiunea Cașin (Bogdănești, județul Bacău).
Conform lui Erwin Rohde în Psyche (1894), povestea lui
Herodot, care susținea că Zamolxis a fost sclav al lui Pitagora, este „o
deformație euhemerizantă a unei legende miraculoase”, iar pentru Vasile
Pârvan „întreaga poveste e o naivitate raționalistă grecească”.
Deși nu puțini sunt cei care îl consideră pe zeul dacilor un
profet divinizat, majoritatea cercetătorilor cred că era vorba despre o
zeitate în toată regula. Gheorghe Muşu scria în Mitologia tracilor că
Zamolxis este Pământul, ipostaziat ca divinitate.
Pentru Athanasios Serg. Rhousopoulos în De Zamolxide din
1852, Zamolxis era o putere subpământeană. În Religia geto-dacilor, Ion
Iosif Rusu nota că „Zamolxe, zeitate autohtonă la geţi, nu poate fi
decât «zeu al pământului», ca personificare a generosului fundament şi
izvor al vieţii”.
Carl Clemen susținea în Zalmoxis (1939) că acesta a fost la
început zeul morţilor, din acest motiv fiind numit de greci Kronos,
devenit mai târziu şi un geniu al vegetaţiei, un fel de Dionysos
traco-getic.
În Psyche din 1894, Erwin Rohde afirma că geții aveau un
singur zeu, pe Zamolxe, care era comparat cu Kronos, deoarece amândoi
stăpâneau asupra morților. O idee asemănătoare se întâlnește și în Les
images thraces de Zeus Keraunos: Zbelsurdos, Gebeleizis, Zamolxis din
1913 a lui Georges Seure, pentru care Zamolxis este fie Zeus Keraunos,
fie Kronos-Hades.
Echivalarea lui Zamolxis cu Kronos al grecilor nu este o
inovație a autorilor secolelor XIX – XX, ci o ipoteză preluată din
antichitate. În secolul al II-lea î.e.n, Mnaseas din Patrae nota că
„Geţii îl adoră pe Kronos, pe care-l numesc Zamolxis”. Iar în secolul al
III-lea, Diogene Laertios amintea de „Zamolxis, care este adorat de
geţi, fiind socotit drept Kronos”.
Dacă Zamolxis (numit adeseori și Zalmoxis, Zamolxe, Zalmoxe
sau Salmoxis) a fost identificat încă din antichitate cu Dionysos,
Kronos și Hades ai grecilor, adică Enki al sumerienilor, ar putea fi
această echivalare corectă?
Putem căuta răspunsul în numele zeului. Lingvistul german
Paul Kretschmer tâlcuia numele lui Zamolxis ca „rege, stăpân al
oamenilor”. Nicolae Densușianu zamolxe-cu-lupii credea că Zalmoxis
înseamnă „Zeul Moș”, fiind format din „zal” („zeu”) și „mox” („moș”).
În De rebus Geticis, Guilielmus Bessell afirma că Zamolxis
privine din grecescul „zemar” („sub pământ”) şi „ksi” („a trăi”),
„zemarski” sau „zamarski” transformându-se în Zamolxis („cel care
trăieşte sub pământ”).
Totuși, răspunsul corect se întâlnește în limba frigienilor,
tracii din Anatolia (Turcia de astăzi). E posibil ca numele lui Zamolxis
să provină din cuvântul „zemel”, care a dat numele Semele (zeița
Pământului pentru greci, mama lui Dionysos).
Deosebirea de vocală, „a” în geto-dacicul „zamol” față de
„e” în frigianul „zemel” și în grecescul „semele” este un amănunt
fonetic local tracic, indo-europeanul „e” sau „o” fiind transformat în
„a” la tracii septentrionali și menținut ca „e” la cei meridionali și la
frigieni.
Prin urmare, „zamol” la tracii de nord (dacii) și „zemel” la
tracii de sud și la frigieni înseamnă același lucru, adică „pământ”.
Partea finală a numelui lui Zamolxis, „xis”, a fost explicată prin
influenţa iraniană ca însemnând „stăpânitor, prinţ, rege, încercare”.
În același timp, ar putea fi un corespondent scurtat al
sciticului „xais”, ce se traduce prin „rege” sau „stăpân”. În concluzie,
sensul corect al numelui Zamolxis este „stăpânul Pământului” sau
„regele Pământului”, nume identic cu cel al sumerianului Enki („domnul
Pământului” ori „stăpânul Pământului”).
Să nu uităm că, în Religia geto-dacilor, Ion Iosif Rusu
declara că „Zamolxe, zeitate autohtonă la geţi, nu poate fi decât «zeu
al pământului»”, iar Gheorghe Muşu scria în Mitologia tracilor că
Zamolxis este Pământul, ipostaziat ca divinitate.
Ținând cont și de echivalarea zeului dacilor cu Dionysos,
Kronos și Hades ai grecilor, adică Enki al sumerienilor, adevărata
identitate a lui Zamolxis iese la lumină. În plus, Enki era și
Prometheus al grecilor, cel care a fost crucificat pe Vârful Omu, pe
teritoriul zeului dacilor. Ca un amănunt suplimentar, Brașovul (oraș
aflat în apropiere de Vârful Omu) a fost numit de către sași Kronstadt,
adică „orașul lui Kronos”.
După cum remarca și Mircea Eliade, informațiile despre
religia dacilor sunt într-un număr extrem de redus, majoritatea
provenind din scrierile lui Herodot. Acest lucru i-a făcut pe cei mai
mulți cercetători să concluzioneze zamocă dacii aveau o religie
monoteistă, Zamolxis fiind unicul zeu venerat în spațiul
carpato-danubiano-pontic.
Însă acest lucru nu poate fi sub nicio formă adevărat. Dacii
făceau parte din neamul tracilor, despre care știm că erau politeiști.
În plus, în Dacia s-au descoperit câteva statuete ale zeiței Bendis,
adorată de tracii de pretutindeni.
În Herodot și pretinsul monotheism al Geților din 1944,
Constantin Daicoviciu scria că în textul lui Herodot se găsesc două
divinități: zeul htonic Zamolxis și zeul tunetelor și al cerului,
Gebeleizis. Numeroși autori antici greci susțineau că Apollo venea
adeseori în Dacia, acolo unde s-a născut Ares, iar Artemis își petrecea
și ea o mare parte din timp printre daci.
Au supraviețuit din antichitate câteva referiri la Gemenii
Zamolxis, născuți la Argedava, iar istoricul austriac Eduard Robert
Roesler declara în Romänische studien din 1871 că a descoperit în
religia dacilor și o zeitate feminină numită Zamolxis. Prin urmare,
dacii nu erau monoteiști, ci politeiști, la fel ca restul tracilor, în
religia cărora trebuie să căutăm zeitățile dacice dispărute din istorie.
Descoperind urme ale unei divinități celeste în religia
dacilor, câțiva cercetători au considerat că nu poate fi vorba decât
despre Zamolxis. Însă în Religia geto-dacilor, Ioan Iosif Rusu scria
despre zeitatea htonică Zamolxis: „de o evoluție a lui în putere
uraniană, cerească, nu poate fi vorba, căci spațiul ceresc aparținea în
mitologia getică altui zeu, stăpânul fulgerelor: Gebeleizis”.
Pentru a-și simplifica ipotezele, apărătorii teoriei
monoteismului dacic l-au identificat pe Zamolxis cu Gebeleizis. Unii
cercetători au refuzat această ipoteză, considerând că Zamolxis era
marele preot care a preluat numele zeității pe care o slujea,
Gebeleizis.
De exemplu, în Das vorrömische Dacien din 1864, Eduard
Robert Roesler scria că Gebeleizis și Zamolxis nu pot fi unul și același
nume, Zamolxis fiind cel dintâi preot al zeului național Gebeleizis. În
La colonne Trajane din 1865, Wilhelm Froehner considera că un om cu
inteligență superioară și profet al Daciei, Zamolxe, s-a identificat cu
zeitatea locală Gebeleizis.
Iar în Zamolxis din 1852, C. Cless nota că marele preot
Zamolxis și-a luat numele de la zeul pe care îl servea, fiind consacrat
ca daemon și divinitate protectoare sub numele Gebeleizis. Am văzut însă
că Zamolxis nu era un simplu muritor, ci chiar primul conducător al
planetei noastre, Enki al sumerienilor.
Prin urmare, nu putea fi un preot ce a preluat numele zeului
furtunii. Dacă este vorba despre divinități diferite, cine a fost
Gebeleizis?
Plecând de la afirmația lui Herodot, cum că tracii trăgeau cu
săgeţile spre cer în timpul furtunilor, Erwin Rohde nota în Psyche
(1894) că acela care tuna și fulgera nu era Zamolxis, ci un duh rău.
Însă varianta sa nu a fost acceptată, Gebeleizis fiind o
zeitate tracică în toată regula. În lucrarea Die alten Thraker II din
1893, Wilhelm Tomaschek scria că Gebeleizis era „aruncătorul
fulgerelor”, forma originală a numelui fiind Sibeleizis sau Zibeleizis.
Pentrugebeleizis_by_celerrimus-d62sca4 Eduard Robert Roesler era zeul
Soarelui iar pentru Schneider era o zeitate orientală, adorată în chip
de taur pe înălțimi de munți.
Acest zeu al fulgerelor a fost numit Gebeleizis în nordul
Traciei, iar în sud Zbelsurdos sau Zbeltiurdos, nume ce au fost traduse
ca „strălucitul”. Pentru Nicolae Densușianu, Gebeleizis înseamnă
„capul-lui-zeu”. Ioan Iosif Rusu afirma în Religia geto-dacilor: „se
pare că Gebeleizis era considerat zeu suprem într-un sens deosebit, în
timp ce, în Tracia, Zbelsurdos apare adesea precedat de numele lui Zeus,
fiind așadar un epitet al acestuia, cu care era echivalat, poate
considerat identic”.
Zeul furtunii, ce avea ca simboluri Soarele și taurul, numit
Zeus de către greci, era Enlil al sumerienilor. Numele său, Gebeleizis,
este format din „ge” (preluat și de greci, însemnând „Pământul”), „bel”
(epitet des întâlnit la popoarele semite, având sensul de „Domnul”),
„ei” („și”) și „zis” (echivalent cu „xis”, adică „regele” sau
„stăpânul”).
Prin urmare, Gebeleizis înseamnă „regele și domnul
Pământului”, titlu ce i se potrivește ca o mânușă celui de-al doilea
conducător al planetei noastre, Enlil, căruia sumerienii îi atribuiseră
numărul 50, adică titlul de rege. Fiind cunoscută aversiunea dintre Enki
și Enlil, înțelegem de ce dacii, slujitorii lui Zamolxis / Enki,
trăgeau cu săgeți spre cer în timpul furtunilor: pentru a-l goni pe
inamicul divinității lor, Gebeleizis / Enlil, zeul furtunii.
Pentru traci, Bendis (al cărei nume a fost tradus prin „cea
care leagă”) era zeiţa Lunii, a codrilor, a nopții, a fertilității, a
dragostei și a farmecelor. Apelativul ei era Basileie în greacă sau
Regina în latină. În cele câteva statuete descoperite pe teritoriul
dacilor, zeița poartă o suliță în mâna stângă și o cupă de sacrificiu în
cea dreaptă.
Bendis, marea Zeiță Mamă a tracilor nu poate fi decât
Ninhursag / Inanna a sumerienilor, fosta consoartă a lui Enki și mama
lui Marduk, de asemenea zeiță a Lunii și a nopții (simboluri ale
familiei lui Enki), a dragostei, a farmecelor și a fertilității,
considerată personificarea Pământului.
Bendis a fost echivalată cu Cybele, Kybele sau Kybebe, mama
zeilor și marea zeiță a Pământului, a roadelor și a iubirii. În Lexikon,
Photius scria că la lidieni și frigieni Afrodita se numea Kybebe, iar
noi am văzut deja că Afrodita grecilor era Ninhursag a sumerienilor.
Grecii antici au identificat-o pe Bendis cu Artemis, Hecate
şi Persephone (Iștar a popoarelor semite) în mod eronat. Într-adevăr,
cultul lui Iștar se întâlnește și în teritoriile tracilor, însă sub
aspectul zeiței vegetației, Cotys (după care a fost denumit Cotiso, unul
dintre regii dacilor).
Se bănuieşte că numele ei înseamnă „bătălie”, „plăcere”,
„dorinţă” sau „energie”, deși niciuna dintre aceste interpretări nu este
sigură. În cultul zeiței Cotys se practica „scufundarea în apă”, rit de
rodire, vrajă de ploaie la începuturi și botez al adepţilor de mai
târziu (conform Encyclopedia Pauly-Wissowa).
Cultul ei mai practica şi „travestirea bărbaţilor în veşminte
femeieşti”, care a atras acuzaţiile de „neruşinată efeminare” (după cum
nota Scholia în Satire), aduse practicanţilor cultului, numiţi de
asemenea „semifemei şi destrăbălaţi” (conform lui Synesius în
Epistulae).
Travestiul și prostituția erau părți importante din cultul
lui Iștar în Mesopotamia, zeița numită adeseori „curtezana zeilor” și
„vulva cerului”, orașul ei sumerian Uruk chiar numindu-se „oraşul
curtezanelor sacre”.
Un alt zeu important al tracilor sud-dunăreni era Sabadios
sau Sabazios, zeul vegetaţiei în turgescenţă, al formelor pline, al
războiului şi al Soarelui, ce avea formă de şarpe bucălat. Aristofan
scria în Viespile că „tracii numesc Sabazios pe Dionysos”, nimeni altul
decât zeul-șarpe Enki / Zamolxis.
Dacă „dios” sau „zios” înseamnă „zeu”, prima parte a numelui
său se poate interpreta cu ajutorul limbii egiptene, unde „sa” înseamnă
„protecție” iar „ba”, „suflet” sau „spirit”. Prin urmare, Sabazios se
poate traduce ca „zeul spirit care protejează”.
Evreii au preluat epitetul tracic al lui Enki și l-au
transformat în Sabaoth, devenit Savaot în creștinism, una dintre
multiplele zeități din Vechiul Testament, unite ulterior într-una
singură. De asemenea, sabatul evreilor și al vrăjitoarelor și-a primit
numele de la aceiași divinitate.
Pe Enki îl întâlnim în religia tracilor și sub alte aspecte.
De exemplu, Dabatopeios era zeul focului şi al făurarilor, un personaj
identic cu Hephaistos al grecilor sau Ptah al egiptenilor. Pentru traci,
Derzelates, Derzelas sau Derzis era zeul htonian numit de greci Theos
Megas („Zeul Mare”), al cărui nume înseamnă „ascunsul, învăluitul”,
întocmai ca Amon al egiptenilor și Pluton al romanilor.
La frigieni (tracii din Anatolia), Men era zeul Lunii,
stăpânul apelor, domnul ploilor, paznicul jurămintelor și legămintelor,
stăpânul ținutului morților, numit adeseori și Tyrannos ca expresie a
puterii sale, exercitată asupra sorții muritorilor.
Pe lângă numele aproape identic cu Min al egiptenilor, zeul
războiului și al fertilității, Luna, apa și ținutul morților îl
echivalează cu același Enki. De altfel, calendarul tracilor a avut la
începuturi și multă vreme după aceea caracter lunar, fără îndoială o
influență a cultului primei lor divinități.
Dacă anticii susțineau că Marduk a locuit în Dacia, el fiind
după Potop zeitatea supremă a rasei albe, cultul său nu putea lipsi din
religia tracilor. Numit de greci Apollo ca zeitate solară sau Ares ca
una războinică, Marduk apare la traci sub diferite nume.
Ca zeu al războiului, tribul apsintilor din Chersones îl
numea Pleistoros, iar tribul crestoni din Mygdonia, Candaon sau
Candaios. Marele Călăreț trac, al cărui cult era foarte răspândit în
Tracia, purta numele Heros sau Heron, din care a luat naștere Horus al
egiptenilor.
De multe ori, lângă el era reprezentat un copac în jurul
căruia se încolăcea un șarpe. Unul dintre epitetele sale, „Epekoos”
(„cel care aude, care împlinește”) amintește de Apollo, care era
înfățișat în Sparta cu patru mâini și patru urechi, pentru mai buna
ascultare și ajutorare a credincioșilor.
Iar Horus / Apollo e nimeni altul decât zeul-șarpe Marduk, fiul lui Enki și Ninhursag.
Dacă dacii venerau aceleași zeități ca și restul tracilor,
cum se face că doar numele lui Zamolxis a supraviețuit din întregul lor
panteon? Răspunsul ignorat de toți cercetătorii nu este atât de
complicat pe cât s-ar crede: dacii le atribuiau tuturor divinităților
lor același epitet, Zamolxis.
Știm deja că ei credeau în Gemenii Divini Zamolxis, la fel
cum știm că exista și cel puțin o zeiță cu acest nume. Astfel s-ar
explica și diferitele variante ale acestui nume, cum ar fi Zamolxis,
Zalmoxis, Zamolxe, Zalmoxe sau Salmoxis; nu era vorba despre un singur
zeu cu un nume scris în multiple moduri, ci de mai multe zeități cu
același epitet.
În plus, astfel înțelegem și diferitele descrieri ale lui
Zamolxis, de la zeu htonic la unul uranian sau doar simplu profet
divinizat după moarte. Ca exemplu, R. Roesler scria în Romänische
studien din 1871 că Ares poate fi Zamolxis sau Zalmoxis, iar ființa lui
Zamolxis nu poate fi net deosebită de cea a zeului Soarelui, Gebeleizis.
De asemenea, Carl Goos în Skizzen zur culturgeschichte der
mittleren Donaugegenden din 1877 afirma că zeitatea specific getică era
Zamolxe, care ar putea fi identică și cu Ares al grecilor. Despre
Zamolxis știm că era Enki, Gebeleizis era Enlil iar Ares, Marduk.
Cei trei nu pot fi unul singur însă acceptând ideea că
Zamolxis era doar un epitet aplicat tuturor marilor divinități, toate
aceste relatări diferite (doar în aparență) capătă sens.
Enki era Zamolxis care locuia într-o peșteră din apropierea
Sfinxului din Bucegi, care a construit o uriașă cetate în Țara Luanei
din Buzău și care a fost crucificat pe Vârful Omu, Marduk era Zamolxis –
Apollo / Ares care locuia printre daci / hiperboreeni și Typhon care a
fost închis în Tartarul de sub Munții Apuseni iar Iștar era Zamolxis –
Artemis / Cotys care vizita adeseori Grădina Zeilor din Ardealul
dacilor.
Pe lângă acești zei ai dacilor mai exista încă un Zamolxis, pierdut în negurile trecutului.
Despre Enoh / Nabu / Noe știm că a fost dus după Potop în
Grădina Zeilor / Ardeal, acolo unde a locuit vreme îndelungată aproape
de urmașii săi, dacii, care au populat inițial ținuturile din jurul
Ardealului.
Epopeea lui Ghilgameș ne oferă indicii prețioase în
încercarea de a afla unde locuia acesta. După ce a traversat muntele
Masu (Vârful Omu) printr-un tunel subteran, Ghilgameș a ajuns în Grădina
Zeilor (Ardealul), unde i-a întâlnit pe zeul-Soare Șamaș (Marduk) și pe
zeița viței de vie, Siduri (Iștar).
A mers spre nord până la o mare întindere de ape, pe care a
traversat-o cu ajutorul timonierului Urșanabi, până a ajuns „la obârșia
apelor”, acolo unde locuia supraviețuitorul Potopului, Utnapiștim.
Privind harta României, marea apă pe care a întâlnit-o
Ghilgameș în drumul său nu poate fi decât râul Olt. Acesta izvorăște din
munții Hășmaș, aflați în Carpații Orientali, din același loc din care
izvorăsc și râurile Mureș, Bicaz și Trotuș, o adevărată „obârșie a
apelor”, așa cum o numește Epopeea lui Ghilgameș.
E posibil ca în zona munților Hășmaș să se fi stabilit Enoh /
Noe după Potop? În acel loc se află Cheile Bicazului, o zonă geografică
lungă de aproximativ opt kilometri, ce leagă Moldova de Ardeal. Cheile
sunt însoțite de stânci impresionante, turnuri și piramide aparent
naturale.
O astfel de structură este Piatra Altarului, un masiv stâncos
de 1.120 metri altitudine, despre care legendele spun că era folosit de
daci pentru ceremonii de cult. Biblia, Epopeea lui Ghilgameș și cea a
lui Atra-Hasis susțin că, imediat după Potop, supraviețuitorul
Diluviului a construit un mare altar în locul în care a debarcat, pentru
a aduce jertfe zeilor.
Dacă Enoh / Noe / Nabu / Hermes / Thoth a locuit în Carpații
Orientali după inundația globală, dând naștere poporului dacilor,
interesant e că istoricul Herodot sugerează același lucru. El scria că
tracii adorau în mod special zeităţile numite de greci Ares, Dionysos şi
Artemis, adică Pleistoros / Candaon, Sabazios şi Bendis (Marduk, Enki
și Iștar), însă regii îl cinstesc cel mai mult pe Hermes, jură pe el şi
spun că se trag din el.
Ne amintim că tracii sunt urmașii direcți ai pelasgilor,
primul popor al lumii, din care a luat naștere omul modern, Homo Sapiens
Sapiens. „Și a binecuvântat Dumnezeu pe Noe şi pe fiii lui şi le-a zis:
Naşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l stăpâniţi!” (Facerea
9:1), iar tracii au procedat întocmai, colonizând întregul mapamond.
Dacă Enoh a venit după Potop în munții Hășmaș, care era locul
exact în care a locuit? Singurul ce poate fi considerat casă a zeului
este masivul Ceahlău, aflat în apropiere de Cheile Bicazului și munții
Hășmaș. Din motive necunoscute, Ceahlăul este unul dintre cei trei munți
sfinți ai creștinismului, ceahlau_hdr_by_tzunoialături de Tabor din
Israel și Athos din Grecia.
Deși nu are altitudinea altor munți din România, masivul
Ceahlău este considerat un loc incredibil și chiar magic, ce poate fi
văzut în zile senine de pe țărmul Mării Negre (aflat la o distanță de
cinci sute de kilometri) sau de pe malul la fel de îndepărtat al
Nistrului. Pentru Emilia Arcan, vicepreşedintele Consiliului Județean
Neamţ, Ceahlăul „este locul care îţi asigură o relaxare deplină, unde
chiar dacă zăpada te înţeapă cu acele ei, nu simţi durerea.
Este comuniunea omului cu natura, orice suferinţă sufletească
e alinată de cântul păsărilor şi aerul curat. Muntele Ceahlău înseamnă
viaţă, linişte, împlinire, înseamnă altceva. Noi nu conştientizăm toate
frumuseţile de care suntem înconjuraţi. Piscurile semeţe îţi oferă
posibilitatea de a vedea viaţa de dincolo de nori.
Priveşti în jos, iar vălătucii de ceaţă te învăluie şi te fac
să te simţi copleşit şi mic în faţa unei minuni a naturii, a
imensităţii”. Dincolo de măreția peisajului ce taie respirația
vizitatorului, Ceahlăul este cunoscut și datorită misterelor care îl
înconjoară. La orele răsăritului, deasupra muntelui se produc jocuri de
lumini inexplicabile și unice în lume.
Localnicii au observat deseori apariții misterioase pe cer și
au descoperit pe pășunile din jur cercuri perfect trasate (asemănătoare
cu cele din lanurile din toată lumea, atribuite OZN-urilor), pe care
le-au pus dintotdeauna pe seama unor ființe misterioase. Călugării de la
schitul Durău susțin că văd noaptea, atunci când se duc la rugăciune,
ploi de luminițe albastre coborând deasupra piscurilor muntelui.
Vârful Toaca de pe masivul Ceahlău are aspect piramidal, baza
sa fiind pătrată, iar unghiul pantei nordice de cincizeci și două de
grade, identic cu al Marii Piramide din Egipt. De asemenea, raportul
dintre lungimea și înălțimea laturilor Marii Piramide este identic cu
cel al Vârfului Toaca, cercetătorul Ion Țicleanu de la Universitatea
București declarând chiar că „piramida lui Keops se înscrie perfect în
reconstituirea piramidei inițiale de pe Vârful Toaca”.
În fiecare an, în prima decadă a lunii august, la răsăritul
Soarelui, umbrele vârfurilor Toaca și Piatra Ciobanului formează, timp
de peste o oră și jumătate, o imensă hologramă naturală de forma unei
piramide perfecte, fenomenul fiind denumit și Umbra Piramidei.
Tot în aceeași perioadă a anului, deasupra Vârfului Toaca se
produce un alt fenomen optic ciudat, pe care localnicii l-au numit, încă
din vechime, Calea Cerului. Pentru câteva minute, deasupra muntelui se
formează un stâlp de o luminozitate intensă, mărginit pe laturi de două
benzi întunecate, care se pierde în imensitatea cerului. Unii
cercetători ai respectivelor fenomene consideră că ele se datorează
faptului că prin Vârful Toaca trece una dintre axele energetice ale
Pământului.
Iar la doar treizeci de kilometri de Ceahlău a existat, acum aproape șapte milenii, celebra cultură Cucuteni.
Într-o legendă, Dochia, fiica regelui Decebal, a ales muntele
Ceahlău ca loc de refugiu din calea romanilor. Înconjurată de soldații
împăratului Traian, ea l-a rugat pe Zamolxis să o salveze, iar zeul a
prefăcut-o într-o stană de piatră.
Într-o altă legendă, baba Dochia și turma ei au înghețat pe
munte, transformându-se cu toții în stane de piatră. Stâncile respective
pot fi văzute și astăzi, constituind o mărturie vie a acestui mit. O
altă legendă spune că demult, ascuns într-o văgăună a Ceahlăului, trăia
un căpcăun. El adesea ademenea tinere fete, pe care le ducea pe platoul
muntelui, unde le transforma în stane de piatră.
Într-o zi, sătenii s-au înarmat cu coase, topoare, paloșe și
buzdugane și s-au așezat la pândă în Gura Bistricioarei, așteptându-l
pe căpcăun. Acesta i-a zărit din vârful muntelui și, furios, a
dezlănțuit o furtună teribilă. Apoi a smuls din creștetul muntelui o
stâncă uriașă și a pornit în zbor cu ea către răzvrătiți. Însă duhul cel
bun al muntelui Ceahlău, pe care localnicii și-l închipuiau ca pe un
bătrân, s-a prefăcut într-un voinic chipeș și, călare pe un cal
înaripat, a pornit în urmărirea căpcăunului.
După ce l-a ajuns din urmă, duhul Ceahlăului a lovit
căpcăunul peste gheare cu paloșul, uriașa stâncă prăbușindu-se departe
de oameni, pe malul Bistriței, acolo unde poate fi văzută și astăzi.
Localnicii de la poalele Ceahlăului consideră și în prezent că acele
plaiuri au fost locuite în trecut „de un neam de uriași, grozav de
înalți și de tari, care au fost în cele din urmă înfrânți de urgia
cerească”.
Ca o completare, în primul secol al erei noastre, poetul
latin Marcus Valerius Martialis (cunoscut ca Marțial în limba română)
povestea despre „muntele cel faimos din țara hyperboreenilor (Dacia)
unde zeii olimpici se legaseră cu jurământ în fața altarului cel mare să
lupte contra giganților”.
În capitolul al șaselea al Cărții Judecătorilor din Vechiul
Testament există o referire la un asemenea altar. Aici, zeul Yahweh îi
cere lui Ghedeon să-i ridice un altar pe munte, în locul jertfelnicului
închinat lui Baal și al stâlpului acestuia de închinăciune (sau copac
sfânt, după interpretarea Bibliei ortodoxe).
Chiar dacă acțiunea biblică se petrece în Israel, pe muntele
Ceahlău există un loc numit Altarul lui Ghedeon sau Piatra Lată a lui
Ghedeon. Iar numele vechi al Ceahlăului este Pion sau Peon, cuvânt care,
în greaca veche, înseamnă „casa stâlpului”, o referire la acei stâlpi
de tip obelisc, ridicați de antici ca locuri de închinare.
Cine era „duhul” Ceahlăului din legendele locale? Ținând cont
că dacii considerau respectivul munte ca fiind sălașul zeului Zamolxis,
putem presupune că este vorba despre același personaj. După ce dacii au
trecut la creștinism, referirile la zeii antici nu mai aveau ce căuta
într-o religie monoteistă.
Așa că vechiul mare zeu a fost transformat într-un duh
benefic în legendele locale. Iar acest Zamolxis nu este decât Enoh / Noe
/ Nabu, cel care s-a stabilit pe muntele Ceahlău după Potop, devenind
strămoșul dacilor. Se știe că, inițial, el s-a aflat în tabăra
Veghetorilor, fiind fiul lui Marduk. Însă, mai târziu, a trecut de
partea Celeștilor lui Enlil.
Cercetările arată că pe muntele său, Ceahlăul, s-a făcut
tranziția între zamolxianism și creștinism (religia lui Enlil, sub forma
lui Iisus), aici fiind ridicate primele altare creștine din Dacia. În
prezent, pe Ceahlău există un număr impresionant de biserici și
mănăstiri, muntele fiind unul dintre cei mai importanți ai
creștinismului ortodox.
Interesant e și munții Daciei par să fi fost împărțiți la un
moment dat între cei trei Zamolxis. Enoh se afla în Carpații Orientali,
Enki în cei Meridionali iar Marduk în Munții Apuseni. Dacă muntele
Ceahlău, Vârful Omu și Roșia Montană (acolo unde se presupune că există
intrarea în orașul subteran al lui Marduk), rezultă un triunghi
echilateral.
Nu doar munții Carpați au fost împărțiți între aceste
divinități, ci întreg pământul dacilor, cele trei mari regiuni,
Ardealul, Valahia și Moldova fiind teritoriile zeilor Marduk, Enki și
Enoh / Nabu. După cum spuneam, Enoh a trecut de partea lui Enlil la un
moment dat, lucru care se observă și din simbolurile teritoriului său,
Moldova: bourul, acvila și steaua cu cinci colțuri sunt elemente
asociate cu zeul furtunii.
Deși nu cunoaștem prea multe amănunte despre religia
dacilor, se observă trecerea de la un Zamolxis la altul în anumite
momente ale istoriei. Pe vremea lui Herodot, dacii se închinau unui zeu
ce a murit și a înviat, în numele căruia se făceau sacrificii umane.
În anul 47 î.e.n., Burebista și Deceneu au reformat religia
dacilor, readucând la viață cultul Gemenilor Divini. După ce în 258 a
recucerit Dacia ocupată de romani, Regalian a realizat, la rândul său, o
reformă religioasă. În tăblițele de la Sinaia, el este numit Romanh,
Romansie, Lomanh și So Lomonius („Cel Luminos”).
Observăm că purta atât numele lui Enoh (numit și Solomon în
folclorul ebraic) cât și pe cel al lui Enlil (care mai era numit și
Raman în Mesopotamia), prin urmare putem intui cine era zeul din centrul
religiei pe care a impus-o dacilor. Trecerea de la acest cult la
creștinism s-a realizat fără probleme, ținând cont că ambele erau
închinate aceleiași zeități.
În timpul șederii în Dacia, Enoh a înființat un ordin secret,
al solomonarilor. Preoți ai lui Zamolxis, se spune că aceștia au
puterea de a controla vântul și ploaia, de a aduce grindină, de a vedea
viitorul și de a vindeca diverse afecțiuni. Trăiesc departe de lume,
asemenea pustnicilor, în ascunsa cetate a Solomonarului, dar coboară
uneori prin sate pentru a cerși. Nu de nevoie, ci doar pentru a verifica
moralitatea oamenilor.
Acolo unde nu sunt bine primiți, abat grindina peste
respectivul sat. Sunt descriși ca fiind înalți, roșcovani, cu mantii
albe, având la brâu unelte magice. Mitologia populară susține că
solomonarii, numiți zgriminteși în Țara Moților, învață magia dintr-o
anumită carte, ce conține toată știința și puterea lor.
Uneori călătoresc prin văzduh, călărind balauri, fiind în
această postură invizibili. Conducătorul lor se numește Omul Alb sau
Uniilă care nu poate fi decât Enoh, ținând cont și de denumirea preluată
din dacicul So Lomonius sau ebraicul Solomon. Puterea de a controla
vremea ne indică faptul că sunt adepți ai lui Enlil, zeul furtunii.
În ziua de azi, mai ales în zonele rurale, se consideră că
ordinul solomonarilor încă există, aceștia trăind ascunși în tunelurile
de sub munți. Ba unii merg și mai departe, susținând că serviciile
secrete române ar colabora cu acești enigmatici preoți magicieni.
Se pare că solomonarii nu își făceau apariția doar printre
oamenii de rând, ci și în anturajul conducătorilor noștri. Într-un
interviu din 2005, Aliodor Manolea (parapsihologul folosit de Traian
Băsescu în campania electorală) susținea că Ștefan cel Mare a câștigat
bătălia de la Vaslui cu ajutorul… magiei. Conform unui cronicar turc,
după declarația lui Manolea, „Ştefan şi curtea lui, cu vreo 200 de
lefegii polonezi, stăteau pe un deal.
Surle şi trâmbiţe peste tot. Sultanul dă ordin: să atace
infanteria! Între Ştefan şi armata turcă apare un mic norişor.
Infanteria începe să atace. Intră în nor. Şi au intrat. Trei regimente
au intrat, dar nu ajungeau pe cealaltă parte! Sultanul ordonă spahiilor
să atace şi ei. Şi au intrat în nor şi spahiii, dar nici ei nu mai
ieşeau pe cealaltă parte! Cronicarul povesteşte cum toată oastea
românească era aşezată pe deal, în genunchi.
Ştefan, ţinea sabia ridicată în sus, ca o cruce. Se auzeau
sunete de surle, tulnice şi ţimbale. Atunci sultanul a ordonat
retragerea (…) Ştefan a încercat să facă acelaşi lucru şi la Războieni.
Erau aceleaşi condiţii prielnice ale terenului: pădure, dealuri. Ştefan
i-a trimis acasă pe oameni şi a rămas singur cu cei 200 de oşteni
apropiaţi şi cu boierii curţii.
Dar de data asta turcii găsiseră antidotul şi norul nu a mai
funcţionat! Ce a urmat cunoaştem cu toţii de la istorie”. Se știe că
Ștefan cel Mare, un om evlavios, ce a construit numeroase biserici și
mănăstiri, avea obiceiul de a-l vizita pe misteriosul Daniil Sihastrul
(la sfatul căruia a fost construită mănăstirea Putna).
Acest pustnic era considerat sfânt încă din timpul vieții
sale, deoarece avea puterea de a vindeca, de a prezice viitorul și de a
alunga demoni. Dacă episodul relatat de Aliodor Manolea este adevărat,
nu ar fi de mirare ca Ștefan cel Mare să se fi ajutat în lupte de
cunoștințele primite de la Daniil. Și nu ar fi de mirare ca acest
pustnic cu puteri miraculoase să fie unul dintre solomonari.
Un personaj asemănător este Deceneu, vicerege și Mare Preot
al lui Zamolxis în timpul lui Burebista și, mai apoi, rege al dacilor.
Inițial și el a trăit retras, ca un sihastru, într-un ținut ascuns.
Geograful antic Strabon îl descria ca fiind „un bărbat vrăjitor, care
umblase multă vreme prin Egipt, învățând acolo unele semne profetice,
datorită cărora susținea că tălmăcește voința zeilor.
Ba încă, de la un timp era socotit și zeu, așa cum am arătat
când am vorbit de Zamolxe. Ca o dovadă de ascultarea ce i-o dădeau
geții, este și faptul că ei s-au lăsat înduplecați să-și stârpească
viile și să traiască fără vin”. Deceneu le-a oferit dacilor o importantă
reformă socială și religioasă, în același timp opunându-se cu îndârjire
pătrunderii în Dacia a cultelor străine.
Din descrierea sa constatăm că nu era vorba despre un simplu
preot, ci, la fel ca în cazul lui Daniil Sihastrul, de un solomonar.
Fără doar și poate, tot un solomonar era și Regalian / Romanh / Romansie
/ Lomanh / So Lomonius, eliberatorul Daciei ocupate de romani din
secolul al treilea. De asemenea, se presupune că Horea, Cloșca și Crișan
au fost tot solomonari.
Se pare că membrii acestui ordin secret, înființat de
Zamolxis / Enoh, nu au apărat doar în trecut pământul Daciei de către
cotropitori, ci și în ziua de astăzi. În 2010 a fost organizat un
exercițiu militar comun româno-israelian în Carpații Meridionali, în
apropiere de Sfinxul din Bucegi și de Vârful Omu, locuri foarte
importante pentru daci.
La exercițiu nu au participat doar militari israelieni, ci
și un număr destul de mare de rabini. În același timp, în acea zonă era
organizată o tabără pentru șaizeci și cinci de copii israelieni, peste
patruzeci la sută dintre cei din tabără fiind parapsihologi. Pe 26
iulie, un elicopter israelian s-a prăbușit inexplicabil în zona Colții
Țapului, deasupra Poienii Gutanu, situată în partea vestică a Masivului
Bucegi.
La bordul elicopterului se aflau șase militari israelieni
(din nou, același număr sacru al evreilor) și un român, media lor de
vârsta fiind puțin peste treizeci și trei de ani (tot unul dintre cele
mai importante numere ale evreilor). Dacă zamolxiszeița sioniștilor este
Iștar, personaj simbolizat adeseori printr-o felină, interesant este că
operațiunea de recuperare a resturilor elicopterului a fost coordonată
de una dintre cele mai celebre unități de elită israeliene, așa-numita
Unitate 669, ai cărei componenți sunt supranumiți „pisicile”, după
emblema unității – o pisică înaripată.
Martorii susțin că, în acea zi, înainte de accident, toată
zona cuprinsă între Babele – Vârful Omu – Muntele Gaura a fost survolată
de mai multe elicoptere militare, ba chiar au fost zărite echipe de
soldați care păreau că păzesc ceva. Un cioban s-a plâns că nu a fost
lăsat să treacă cu oile spre Padina de doi „militari care aveau un
aparat d-ăla ce parcă măsura curentul”.
Exact în acea zonă se află celebra „Gură de Rai”, o pantă cu
o suprafață de aproximativ un kilometru pătrat, unde se manifestă o
„anomalie magnetică atipică”, așa cum o definesc specialiștii, ce are
efecte benefice uluitoare asupra organismului uman. Se pare că scopul
israeliților în munții Bucegi nu era un exercițiu militar, ci cercetarea
secretelor lui Zamolxe.
Despre copiii din tabără se presupune că fac parte din
pepiniera de parapsihologi ai Israelului, precum celebrii „copii
Geller”. Surprinzătoare este și prezența rabinilor la aceste „exerciții
militare”, buni cunoscători ai magiei kabalistice. Unii consideră că
respectivul elicopter s-a prăbușit din cauza „Gurii de Rai”, acea zonă
de anomalie magnetică ce face praf orice aparat electronic.
Totuși, zona a fost survolată de mai multe elicoptere care nu
au pățit nimic, prin urmare nu magnetismul muntelui este răspunzător
pentru accident. După cum afirma Nirmod Shefer, șeful Statului Major al
forțelor aeriene israeliene, starea tehnică a elicopterului era
„excelentă”, așadar accidentul nu poate fi pus nici pe seama unor
defecțiuni tehnice.
Șeful Serviciului Salvamont Bran, Fănica Boboc, declara
pentru Mediafax că „elicopterul s-a înfipt într-o stâncă, probabil
dintr-o eroare de pilotaj”. Însă e greu de crezut că un pilot
experimentat, foarte bine antrenat, ar fi făcut o asemenea greșeală,
înfingând aparatul într-o stâncă. Cu opt zile înainte de accident, alte
două elicoptere israeliene erau cât pe ce să se prăbușească din cauza
unor „defecțiuni tehnice”, aterizând de urgență în zona localității
Priboiu din județul Dâmbovița.
Care să fie adevărata cauză a prăbușirii elicopterelor?
Câțiva soldați români, martori ai accidentului, au acceptat să vorbească
sub protecția anonimatului, deși li s-a cerut să jure că vor păstra
tăcerea. Cu toții spun că au văzut pe vârful muntelui câțiva oameni ce
purtau robe albe, lungi, cu mâinile în sus. Imediat s-a iscat din senin o
furtună, ce a luat pe sus elicopterul israelian și l-a izbit frontal de
o stâncă.
După aceasta, furtuna s-a oprit la fel de brusc iar oamenii
în alb au dispărut. Israeliții s-au speriat și au părăsit zona de
urgență, decizând să pună capăt exercițiului așa-zis militar.
Misterioșii oameni îmbrăcați în robe, ce au puterea de a controla
vremea, nu pot fi decât solomonarii, vechi preoți magicieni ce au
misiunea de a păzi pământul sfânt al zeilor.
Legenda Marelui Lup Alb vorbește despre momentul în care
conducătorul solomonarilor a primit misiunea de a ocroti pământul
Daciei. Se spune că, în vremurile demult apuse, un preot al lui Zamolxis
cutreiera tărâmul Daciei pentru a-i ajuta pe nevoiași dar și pentru a
le transmite dacilor că Marele Zeu veghea necontenit asupra lor. Deși nu
era în vârstă, acest preot avea părul și barba albe ca neaua.
Culoarea neobișnuită a părului și funcția de preot ne indică
faptul că era vorba despre Enoh, cel ce a înființat ordinul
solomonarilor. Dându-și seama de valoarea slujitorului său, Zamolxis l-a
oprit în munți, pentru a-i fi aproape. În scurt timp, fiarele pădurilor
au ajuns să-l asculte și să-l considere conducătorul lor pe preotul cu
păr alb.
Însă cel mai mult îl îndrăgeau lupii, singurii care nu aveau
un conducător, doar foamea ținându-i în haită. După un timp, Zamolxis a
hotărât să-și transforme slujitorul într-un lup alb, mare și puternic
cât un urs, dându-i misiunea de a aduna toți lupii pentru apărarea
tărâmului sfânt. Astfel, de câte ori dacii erau în primejdie, se auzea
urletul Marelui Lup Alb iar lupii de pretutindeni săreau în ajutorul
fraților lor umani.
Totodată, Lupul Alb era și judecător, pedepsind trădătorii
și lașii. Cu toată vigilența zeului și a lupilor, romanii au reușit să
se infiltreze printre daci și, în apropiere de marea invazie a lui
Traian, au sădit în sufletele unora dintre ei sămânța neîncrederii în
Marele Zeu. Astfel, unii daci au început să se teamă că Zamolxis nu le
va fi alături în bătălia împotriva romanilor. Cuprinși de frică, acei
trădători au început să omoare toți lupii ce le ieșeau în cale, în
speranța că unul dintre aceștia va fi Marele Lup Alb, al cărui cap
plănuiau să îl ofere romanilor în schimbul vieții lor.
Lupii supraviețuitori au fugit în inima munților, fără a
reveni vreodată în ajutorul dacilor care i-au trădat. Zamolxis și Marele
Lup Alb s-au retras în Muntele Sacru, de unde au privit cu durere cum
dacii au fost înfrânți de romani din cauza trădării. Într-o altă
legendă, apostolul Andrei a fost vegheat de către Marele Lup Alb pe tot
parcursul călătoriei sale prin ținutul dacilor. Iar în zilele noastre,
nu puțini sunt turiștii care susțin că au fost salvați pe munte de către
un lup alb.
„În codrii bătrâni, sub bolta înstelată, în bătaia caldă a
vântului de libertate, cei cu inima pură pot auzi și acum chemarea la
luptă a Marelui Lup Alb. Pământul, frunzele și cerul îl cunosc prea
bine. Voi îl auziți?”, se întrebau Felix Crainicu și Cristi Ioniță în
Legendele dacilor liberi.
Se pare că solomonarii le ofereau conducătorilor dacilor mai
mult decât ritualuri magice în încercarea de a proteja tărâmul zeilor.
În miturile grecești, Apollo / Marduk era un arcaș neîntrecut. Unul
dintre epitetele sale era Argirotoxos, adică „cel cu arcul de argint”.
Săgeata trasă de el își atingea întotdeauna ținta, deoarece nu era una
obișnuită, ci o săgeată care purta destinul celui către care se
îndrepta.
În acele vremuri, zeii obișnuiau să influențeze viețile
oamenilor. În Iliada, Homer îi atribuia arcului lui Apollo puterea de a
răspândi ciuma și molimele, cum a fost cea care a izbucnit în tabăra
grecilor în timpul asediului Troiei. Înainte de a muri, se spune că
Apollo și-a lăsat arcul în paza unui mic popor din ținutul Hiperboreei
(Dacia).
Se spune că paznicii îl încredințează mereu celor mai demni
fii ai Luminii, pentru ca forța lui să vină în sprijinul urmașilor
acelui popor. Acei paznici nu pot fi decât solomonarii, iar arcul a
constituit dintotdeauna un element foarte important pentru poporul
daco-român. Dacii săgetau cerul în timpul furtunilor și valurile Dunării
în timpul inundațiilor.
Marele preot dac Vezina a fost păstrător al însemnelor
puterii, printre care se afla și arcul regilor daci. Gelu, conducătorul
ardelean care nu a putut fi înfrânt decât prin trădare, a cerut să fie
înmormântat alături de arcul său. Ștefan cel Mare, despre care se spune
că a fost ajutat în lupte de solomonari, construia mănăstiri acolo unde
ateriza săgeata sa.
În basmul Prâslea cel voinic și merele de aur, eroul și
frații săi s-au supus judecății arcului, fiecare dintre ei trăgând câte o
săgeată în sus, acestea lovindu-i doar pe vinovați. De altfel, în mai
toate poveștile populare, eroul are întotdeauna, alături de paloș, un
arc. Importanța arcului reiese și dintr-un colind din zona localității
Sorocii, unde construcția armei reprezintă un procedeu foarte important.
Arcul este făcut de nouă meșteri, alegerea lemnului fiind vitală, la
fel ca vrăjirea săgeților.
Grecii susțineau că respectivul arc a ajuns la un moment dat
și la semizeul Herakles (numit Hercules de romani) care, înainte să
moară, i l-a lăsat lui Philoctetes. Mai târziu, arcul fermecat a ajuns
în posesia lui Odysseus, Homer susținând în Odysseia că eroul era
singurul care îl putea încorda, niciunul dintre pețitorii Penelopei
nereușind această performanță.
E greu de crezut totuși că solomonarii, care îl păzeau ca pe
ochii din cap, ar fi permis ca arcul zeului lor să ajungă în mâinile
grecilor, fie ei și eroi. Cum e greu de crezut și că vom avea prea
curând un conducător care să merite să îi fie încredințat legendarul arc
al lui Zamolxis.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu